





















 |
 

In oktober 2004 reisde pedagoge Adimka Uzozie af naar
Tanzania om een aantal jongerenorganisaties in de Kilimanjaro
regio te trainen in het geven van interactief onderwijs aan
kinderen over HIV/AIDS en seksualiteit. Tijdens
die trainingen is ook LOVE.Check geïntroduceerd. Ondanks
het feit dat het spel voor Zambia was ontwikkeld sloot het
goed aan op de Tanzaniaanse context. In een training van een
dagdeel hebben jongeren van een viertal organisaties het spel
in kleine groepjes gespeeld. Daarbij is zowel aandacht besteed
aan de regels van het spel als aan het educatieve element
van de foto’s op de kaartjes. Het onder de knie krijgen
van het spelsysteem bleek nog niet zo simpel: het was een
uitdaging voor de deelnemers om de positie van de kaartjes
te onthouden en daar strategieën voor te bedenken.
Om
de nieuw verworven lesmethode in de praktijk te brengen, is
een basisschool in Moshi bezocht, waar de trainers met kinderen
uit de zesde klas LOVE.Check hebben gespeeld.
Het spel werd met groot enthousiasme ontvangen. Hoewel de
klas erg groot was en het aantal spellen gering, mocht dat
de pret niet drukken. Zodra de kinderen de spelregels van
LOVE.Check doorhadden, werd er actief geprobeerd zoveel mogelijk
kaartjes te verzamelen. Wanneer er een match gevonden was,
werd dat met luid geklap en gejoel beloond.
Naar aanleiding van de plaatjes kwamen er interessante gesprekken
op gang. Zo is een groot gedeelte van de kinderen van mening
dat condooms onveilig zijn. Testjes met water en pepers hebben
bewezen dat ze poreus zijn, aldus de leerlingen. Deze mening
wordt door velen in Moshi gedragen. Het gebruik van condooms
is dan ook moeilijk bespreekbaar en voor de meeste mensen
geen optie. Daarom wordt er veel nadruk gelegd op seksuele
onthouding tot aan het huwelijk en trouw aan de partner. En
juist deze twee vormen van preventie blijken in de praktijk
moeilijk uitvoerbaar. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van
de kinderen in de bovenbouw al seksueel actief is. Daarnaast
dwingen de moeilijke levensomstandigheden meisjes er soms
toe hun lichaam aan te bieden in ruil voor (financiële)
middelen.
Met behulp van LOVE.check en andere interactieve lesmethoden
bespreken de jongerenorganisaties in Moshi de dagelijkse realiteit
met de kinderen en leren zij hen vaardigheden aan om HIV-vrij
te blijven.
Adimka Uzozi
In juli 2003 ging medisch student David Pols met enkele
vrienden naar Tanzania om met de bouw van een weeshuis te
helpen. Daarnaast gaven ze ook voorlichting over HIV/AIDS
en gebruikten LOVE.check hierbij. Ondanks het feit dat het
spel voor Zambia was ontwikkeld sloot het toch goed aan op
de cultuur van Tanzania, aldus Pols. De kinderen kregen eerst
een basisles over het menselijk lichaam en over HIV/AIDS.
Het
verschil tussen feiten en fictie bleek tijdens deze lessen
flinterdun te zijn. Er is een groot gebrek aan kennis. Met
de nieuw verkregen informatie speelden Nederlandse en Tanzaniaanse
begeleiders LOVE.check en daarna met een groep kinderen vanaf
10 jaar. De Tanzanianen tolkten. Het spel werd met groot enthousiasme
gespeeld. Naar aanleiding van de foto’s op het spel
kwamen er veel vragen en opmerkingen van een indrukwekkend
hoog niveau aldus de begeleiders. Er was opvallend veel blijven
hangen bij de kinderen. De kinderen denken het nu ook beter
aan hun vriendjes te kunnen uitleggen.
Ten aanzien van condoomgebruik waren er veel gevoeligheden
vanwege het geloof. Het bracht een discussie teweeg over het
gebruik ervan.
Het verhaal ging dat in een dorp er maar 2 condooms de ronde
doen, die na gebruik uitgewassen worden voor verder gebruik
door andere dorpsgenoten. Tevens ging het verhaal dat ook
boodschappentasjes als condoom werden gebruikt. Condooms zouden
vaak beschadigd zijn, omdat men het pakje openmaakt met een
scheermesje en staan onder ander hierdoor bekend als onbetrouwbaar
en duur, mede hierdoor begrepen ze niet zo goed de waarde
die wij hechten aan het condoomgebruik. Verder denkt men dat
muskieten het virus kunnen overbrengen. Kun je nog wel naar
de kapper gaan? Hij gebruikt scheermesjes. etc.
David Pols –
student medicijnen Nederland -2003
Het LOVE.check spel is uitermate geschikt om te gebruiken
in Tanzania, al is het oorspronkelijk voor Zambia ontwikkeld.
Het spel blijkt zeer relevant voor Tanzania. Bij de begeleiders
(waarmee het spel allereerst werd gespeeld) waren veel
vragen m.b.t. condoomgebruik. In Tanzania worden condooms
gewassen en hergebruikt, zijn ze erg duur en schaars,
worden boodschappentasjes gebruikt als condoom etc. Er
is een groot gebrek aan kennis en het verschil tussen
werkelijkheid en fictie m.b.t. HIV/AIDS is voor hen niet
duidelijk. Bij de kinderen werd het spel na een ronde
al begrepen en werd er enthousiast gespeeld. Er werden
wel veel indrukwekkende vragen van een hoog niveau gesteld.
Er wordt aanbevolen het spel te spelen met begeleiders
die redelijke achtergrondkennis bezitten.
|
|